Category Archives: kerjaya

Rahsia Persiapan Temuduga Kerja Kerajaan

Rahsia Temuduga Kerja Kerajaan

Kerja Kerajaan Pilihan Utama

Sejak kebelakangan ini, jawatan di dalam perkhidmatan awam atau pun kerja kerajaan ini sering menjadi rebutan oleh pencari kerja di luar sana. Apakah sebabnya? Faktor utamanya ialah dari segi “jaminan kerjaya”. Berbanding dengan kerjaya di sektor awam, tahap jaminan kerjaya di sektor swasta tidak dapat diramal walaupun bergaji lumayan pada setiap bulan kerana ia bergantung kepada untung atau rugi sesebuah syarikat tersebut.

Sebelum seseorang dilantik menjadi kakitangan kerajaan, dia harus melalui beberapa tapisan dan penilaian bergantung kepada jawatan yang dipohon itu. Salah satu kaedah penilaian yang masih digunapakai oleh pihak kerajaan untuk memilih calon-calon yang sesuai adalah dengan melalui kaedah TEMUDUGA.

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Bagi membantu calon-calon di luar sana khususnya para graduan, Tim Infokerjaya ada menyediakan rujukan pantas untuk calon-calon menghadapi temuduga kerja kerajaan. Rujukan tersebut ialah RAHSIA PERSEDIAAN TEMUDUGA KERJA KERAJAAN.

Di dalam panduan ini, para calon temuduga akan dibantu melalui perkara-perkara berikut :

  • 4 tindakan yang harus anda lakukan sebelum menghadiri temuduga.
  • Panduan memakai pakaian yang sesuai untuk temuduga.
  • Bagaimana melatih diri anda dengan hebat berkata-kata di depan panel penemuduga.
  • Bagaimana menguasai asas berbahasa Inggeris dalam masa yang singkat.
  • Teknik menjangka soalan-soalan yang akan ditanya oleh penemuduga.
  • Mengetahui 7 sebab mengapa anda tidak dipanggil untuk temuduga kerja kerajaan.

Dengan adanya panduan ini, para calon dapat menjimatkan banyak masa tanpa perlu tercari-cari tips temuduga yang lain yang belum tentu sesuai dengan anda. Semua tips dan trik ada diterangkan di dalam satu panduan yang lengkap.

Tim Infokerjaya juga telah mengolah semua maklumat di dalam panduan ini supaya sesuai difahami oleh semua tidak kira anda lulusan sijil, diploma, ijazah atau master sekalipun.

Selain itu, ramai calon temuduga yang lalu telah berjaya di dalam temuduga melalui rujukan ini. Lihat testimoni oleh mereka yang telah berjaya mendapat jawatan di sektor kerajaan hasil daripada panduan ini ;

Bagi anda yang telah dipanggil untuk temuduga kerja kerajaan, tahniah diucapkan. Pastikan anda telah membuat persediaan yang mantap. Tips penting temuduga kerja kerajaan :

  • Faham jawatan anda. Kenalpasti anda akan diletakkan di bawah kementerian/jabatan mana jika berjaya.
  • Buka web rasmi kementerian tersebut. Kenalpasti tugasan dan carta organisasi kementerian tersebut.
  • Rujuk arkib akbar online. Kenalpasti berita berkaitan kerajaan untuk 2 bulan terakhir.
  • Tingkatkan keyakinan diri dengan berlatih bercakap di hadapan cermin!

Untuk persediaan yang lebih rapi dan untuk mengetahui soalan-soalan lazim yang biasa di tanya dalam sesi temuduga kerajaan boleh gunakan rujukan ini. Klik banner di bawah untuk maklumat lanjut.

Rujukan Ujian Psikometrik Untuk Kemasukan ke Perkhidmatan Awam

Untuk pengetahuan semua, kaedah penilaian untuk kemasukan ke perkhidmatan awam telah banyak berubah. Dahulu, jika permohonan untuk ke perkhidmatan awam adalah melalui temuduga dan peperiksaan sahaja (bagi jawatan-jawatan tertentu).

Kini, SPA iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam telah mewujudkan satu lagi kaedah penilaian iaitu Peperiksaan Psikometrik.

Apakah Peperiksaan Psikometrik?

Peperiksaan Psikometrik adalah salah satu kaedah penilaian yang digunakan oleh SPA bagi tujuan menilai aspek sikap, pengetahuan, kompetensi, kemahiran serta personaliti calon-calon untuk menentukan kesesuaian individu bagi tujuan lantikan sesuatu jawatan.

Kriteria Penilaian Dalam Ujian Psikometrik

Konsep Ujian Psikometrik direkabentuk oleh SPA bagi mengukur trait-trait individu berasaskan keserasian individu terhadap pekerjaan (job-fit), organisasi (organisation-fit) serta sifat kerja berpasukan (team-fit).

Data-data penilaian diperolehi melalui kaedah laporan kendiri (self report) iaitu calon-calon perlu menjawab secara jujur dan paling tepat berkenaan dirinya melalui soalan-soalan atau kenyataan yang disediakan oleh pihak SPA melalui paparan komputer.

Melalui jawapan atau respon daripada calon, sistem komputer akan memproses dan menganalisis data-data jawapan calon untuk dipadankan kesesuaian calon dengan kompetensi piawai bagi sesuatu jawatan.

Status LULUS dan GAGAL Ujian Psikometrik?

Kejayaan atau kegagalan seseorang calon bergantung kepada kejujuran calon tersebut melaporkan tentang dirinya dalam memberikan reaksi kepada sesuatu perkara yang ditanyakan di mana aspek kebolehpercayaan yang diberikan menjadi sebahagian daripada asas penilaian dalam ujian.

Oleh kerana bilangan calon yang memohon sesuatu jawatan adalah ramai, penentuan calon lulus juga mengambil kira bilangan calon yang dipanggil ke temuduga. Ia juga berdasarkan nisbah bilangan kekosongan jawatan dengan bilangan yang ditetapkan untuk dipanggil temuduga. Contohnya, jika kekosongan jawatan ialan 20, maka jumlah calon yang dipanggil untuk temuduga ialah 200 orang (1:10).

Antara jenis Ujian Psikometrik yang disediakan ialah ;

  1. MBTI (Myres-Briggs Type Indicator)
  2. Personaliti TAJMA
  3. Personaliti Sidek
  4. Personaliti Warna
  5. Ujian Stres
  6. Kerjaya SDS (Self-Directed Search)
  7. Gaya Bercinta
  8. Budi Bahasa
  9. Konsep Kendiri Tennessee (TSCS)
  10. Lokus Kawalan
  11. MPCL (Money Problem Check List)
  12. Persepsi Kendiri
  13. Pengaruh Otak Kiri-Kanan
  14. H-T-P (House Tree Person)

Bagi membantu calon-calon yang akan menghadapi Peperiksaan Psikometrik, Tim Infokerjaya telah menyediakan rujukan pantas iaitu UJIAN PSIKOMETRIK – KEMASUKAN KE PERKHIDMATAN AWAM.

Ujian Psikometrik

Untuk calon-calon Ujian Psikometrik, aku kongsikan tips untuk anda. Jangan ambil ringan tips simple ni!


TIPS PENTING

Tonjolkan nilai POSITIF anda, sembunyikan nilai NEGATIF.

Contoh:

Merokok: NEGATIF
Benci Rokok: POSITIF

Jika anda merokok, semestinya anda cenderung kata rokok positif kan?

Sembunyikan kesukaan anda pada rokok.

Contoh soalan;

Larangan merokok di kedai makan sangat bagus.
(setuju/tidak setuju)

Perokok harus dikenakan kompaun tak kurang RM50,000.
(setuju/tak setuju)

Jawapan nilaian positif pada 2 soalan ini adalah “SETUJU” walaupun anda tak setuju 🙂

Contoh lain bentuk soalan yang mungkin ditanya adalah seperti di bawah ini ;

Untuk tips penuh macam mana nak sukses dalam perangkap UJIAN PSIKOMETRIK, dapatkan rujukan 90+ mukasurat ini di http://azlanbahar.com/ujianpsikometrik

Boleh muat turun preview copy Ujian Psikometrik di sini -> PREVIEW COPY

Aku doakan semoga korang berjaya.

Peperiksaan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19

Exam Pembantu Tadbir

Bulan Ogos ini akan berlangsung Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) bagi jawatan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19. Jawatan ini adalah untuk mengisi kekosongan di pelbagai kementerian atau jabatan di negeri Sarawak.

Tarikh peperiksaan adalah pada 7 Ogos 2020 pada jam 10.00 pagi – 11.00 pagi.

Jika anda adalah calon yang dipanggil untuk peperiksaan ini, TAHNIAH diucapkan.

Di sini saya akan kongsikan sedikit maklumat berkaitan perjawatan skim pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19.

Untuk makluman, Kumpulan Perkhidmatan skim ini adalah Pelaksana manakala di bawah Klasifikasi Perkhidmatan pula ia adalah Perkhidmatan Pentadbiran dan Sokongan.

Syarat bagi lantikan pula ialah calon mestilah warganegara Malaysia, berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan, mempunyai Sijil Peperiksaan Malaysia dengan kepujian gred C dalam Bahasa Melayu pada peringkat SPM/Sijil Vokasional Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan. Keutamaan akan diberi kepada calon yang berkebolehan mengendalikan komputer atau mengambil trengkas.

Panduan Exam Pembantu Tadbir

Fungsi bidang tugas Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) ini terbahagi kepada dua iaitu aspek Perkeranian dan aspek Operasi.

Bidang tugas bagi aspek Perkeranian adalah :

  • Pentadbiran pejabat
  • Pengurusan personnel
  • Pengurusetiaan
  • Menaip dan menyediakan dokumen rasmi yang diarahkan dalam masa yang ditetapkan
  • Pengurusan rekod
  • Pengurusan kewangan
  • Pengurusan fail

Bidang tugas bagi aspek Operasi pula adalah :

  • Pengurusan keselamatan dan dan ketenteraman
  • Pengurusan kebersihan
  • Pengurusan utiliti
  • Pengurusan tanah dan kemudahan awam
  • Perkhidmatan kaunter dan pemprosesan
  • Pengurusan data dan maklumat
  • Protokol dan istiadat
  • Penguatkuasaan
  • Pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi dan pemprosesan maklumat (reporting)
  • Pengurusan aktiviti setempat

Dari segi gaji pula, gaji minimum bagi jawatan ini ialah RM1352.00 dan gaji maksimum ialah RM4003.00. Kadar kenaikan gaji tahunan bagi jawatan ini ialah sebanyak RM100.

Bagi membantu calon-calon yang bakal menghadapi peperiksaan pada 7 Ogos ini, saya mencadangkan supaya membaca rujukan pantas yang disediakan oleh TIM INFOKERJAYA.

Rujukan pantas ini telah banyak membantu calon-calon peperiksaan sebelum ini. Di bawah ini adalah testimoni mereka yang BERJAYA sebelum ini.

Testimoni exam pembantu tadbir N19

Jika berminat untuk mendapatkan Rujukan Pantas dari Tim Infokerjaya, sila klik pautan di bawah;
PEMBANTU TADBIR GRED N19